Achtung:

Sie haben Javascript deaktiviert!
Sie haben versucht eine Funktion zu nutzen, die nur mit Javascript möglich ist. Um sämtliche Funktionalitäten unserer Internetseite zu nutzen, aktivieren Sie bitte Javascript in Ihrem Browser.

Kommission für Auslandsstudien |
Foto: Sabine Meine Bildinformationen anzeigen
Fachgruppe Deutsch-Ibero-Amerikanische Musikbeziehungen Bildinformationen anzeigen
Fachgruppe Systematische Musikwissenschaft |
Foto: Kröninger, ERC-Projekt SloMo, UHH Bildinformationen anzeigen
Fachgruppe Freie Forschungsinstitute Bildinformationen anzeigen
Fachgruppe Musikwissenschaft im interdisziplinären Kontext |
Philips Pavillon von Le Corbusier Bildinformationen anzeigen
Fachgruppe Nachwuchsperspektiven |
Grafik: Sonja Kieser Bildinformationen anzeigen
Fachgruppe Digitale Musikwissenschaft |
Foto: Andreas Münzmay Bildinformationen anzeigen
Fachgruppe Instrumentenkunde Bildinformationen anzeigen
Fachgruppe Musikethnologie und vergleichende Musikwissenschaft |
Links: Karnatische Musik mit Lalitha und Nandini Muthuswamy
Mitte oben: Das Tonbandgerät "Nagra IV-S" – ein Klang-Aufnahmegerät, das oft während Feldforschungen eingesetzt wurde
Mitte unten: Klangdokumente im Archiv
Rechts: Die Musikstudentin Chiu Ju Liao beim Stimmen einer Yueqin | Abbildung: Center for World Music, Hildesheim Bildinformationen anzeigen
Jan Vermeer, Die Musikstunde | Royal Collection (London) Bildinformationen anzeigen
D-Mbs Mus.ms. C, fo. 2v und 3r | http://mdz-nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:12-bsb00015144-2 Bildinformationen anzeigen

Kommission für Auslandsstudien | Foto: Sabine Meine

Fachgruppe Deutsch-Ibero-Amerikanische Musikbeziehungen

Fachgruppe Systematische Musikwissenschaft | Foto: Kröninger, ERC-Projekt SloMo, UHH

Fachgruppe Freie Forschungsinstitute

Fachgruppe Musikwissenschaft im interdisziplinären Kontext | Philips Pavillon von Le Corbusier

Fachgruppe Nachwuchsperspektiven | Grafik: Sonja Kieser

Fachgruppe Digitale Musikwissenschaft | Foto: Andreas Münzmay

Fachgruppe Instrumentenkunde

Fachgruppe Musikethnologie und vergleichende Musikwissenschaft | Links: Karnatische Musik mit Lalitha und Nandini Muthuswamy Mitte oben: Das Tonbandgerät "Nagra IV-S" – ein Klang-Aufnahmegerät, das oft während Feldforschungen eingesetzt wurde Mitte unten: Klangdokumente im Archiv Rechts: Die Musikstudentin Chiu Ju Liao beim Stimmen einer Yueqin | Abbildung: Center for World Music, Hildesheim

Jan Vermeer, Die Musikstunde | Royal Collection (London)

D-Mbs Mus.ms. C, fo. 2v und 3r | http://mdz-nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:12-bsb00015144-2

South African Opera and Globalisation (1994–2022)

Online

12.-13.05.2022

Programme

Thursday, 12th of May 2022

18:30 Panel Discussion about her Dance|Rap|Opera
The Nose (2021)
JESSICA NUPEN

Friday, 13th of May 2022

10:00 Welcome and Introduction

10:15 Panel 1: Opera Productions in and outside of South Africa

Opera in Afrikaans, Again, or, Re-making a Genre in South Africa: The Cases of Poskantoor (2014) and Die Vertrek (2019)
DR. MELISSA G ERBER (University of Johannesburg, South Africa)

Emerging from the Forest: Cape Town Opera’s Pandemic Hänsel and Gretel
DR. ANDREW HOLDEN (Oxford Brookes University, UK) and
ALESSANDRO TALEV I

Introducing Bhekizizwe: Models and Approaches for Creating New Opera in South Africa and Beyond
DR. ROBERT FOKKENS (Cardiff University, UK)

12:00 Break

12:30 Panel 2: Mapping the Working Situation of South African Opera Singers

A Perspective of Young Opera Graduates on their Working Situation in South African Opera Industry
SAKHISENI JOSEPH YENDE M. A. (Tshwane University of Technology, South Africa)

Employment in the South African Opera Industry: In search of Constructive Models to Create Sustainable Job Opportunities for Opera Singers/Musicians
SETSOANE JEANNETTE NTSEKI B. A. (University of Cape Town, South Africa)

13:30 Panel 3: The South African Opera Voice in Discourse

Midas Touch Voice Teacher: The Making of International Opera Superstars in Post-Apartheid South Africa
PROF. DR. JOHANN BUIS (McGill University, Canada)

More Than Voices: An Analysis of Vocal Models in Operatic Tradition in Africa
JOSHUA TOLULOPE DAVID M. A. (University of Toronto, Canada)

14:30 Break

15:30 Panel 4: Developments of the South African Opera Landscape

The Gauteng Opera Scene 2012–2022: A Performer’s Perspective
DR. TINUS SPIE S (University of Pretoria)

The COVID-19 Pandemic and the Pre-Existing Precarity of South Africa’s Opera Scene
PROF. DR. LENA VAN DER HOVEN (Bavarian Academy of Sciences and Humanities, University of Bern)

The Changing Appetites for Opera in Post-Apartheid South Africa
DR. DONATO SOMMA (Witwatersrand University, South Africa)

17:00 Final Discussion

Registration

Please register for the panel discussion on the 12th of May as well as for the symposium on the 13th of May by contacting noemie.felber(at)unibe(dot)ch and you will receive an email with the Zoom-link for the event.

Organisation

The symposium is organised by Lena van der Hoven, professor for Music Theatre at the Institute of Musicology at the University of Bern. Lena van der Hoven was a member of the Young Academy since 2016 until February 2022.

Contact

Prof. Dr. Lena van der Hoven
University Bern
lena.vanderhoven(at)unibe(dot)ch