Aktuelles | Tagungen

3. - 5. Mai 2018

International conference (cfp):

Cool Retro Camp Trash

Aesthetic Concepts in Popular Culture

University of Freiburg, 3–5 May 2018

The aesthetic quality of the popular is now undisputed. In fact, it can be argued that popular culture has become the dominant cultural paradigm of our days, which takes shape in music, film, literature, social media, fashion etc. In order to meet this cultural transformation with due attention, the aesthetic concepts of popular culture are to be scrutinized for the first time from a broad academic perspective.

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9. - 12. Mai 2018

SEVENTH ANNUAL MEETING OF THE HISTORICAL KEYBOARD SOCIETY OF NORTH AMERICA (HKSNA)
 
May 9 - 12, 2018
University of Michigan at Ann Arbor, U.S.A.
 
The 7th annual meeting of the Historical Keyboard Society of North America (HKSNA) will be held from Wednesday, May 9 to Saturday, May 12, 2018 at the University of Michigan in Ann Arbor, MI.
 
The meeting’s theme, "Professionals and Amateurs: The Spirit of Kenner und Liebhaber in Keyboard Composition, Performance and Instrument Building," hopes to inspire exploration of an idea that has been important in the rebirth of historical performance and instrumental design and  construction. Selected instruments from the University of Michigan School of Music, Theatre & Dance, the Stearns Collection, and private collections will be featured in this meeting.

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10. - 12. Mai 2018

Symphonism in Nineteenth-Century Europe 
Oviedo, Edificio Histórico de la Universidad 
10 - 12 May 2018
 
Organized by 
Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini, Lucca 
Research Group ERASMUSH, University of Oviedo 
in collaboration with Ad Parnassum Journal
 
This conference aims to deal with the complex world of symphonism during the nineteenth century, a period in which symphonism encompassed not only the creation of musical products and performances, but also significantly affected many  ompositional approaches, as well as aesthetic factors, such as the opposition between programme and absolute music. The emergence of the great symphony orchestras led to unprecedented types of professional interaction, and new forms of patronage. It also fostered the creation of a specific repertoire, and the construction of the first purpose-built concert halls. These developments originated in Europe at the beginning of the 19th century, in conjunction with the development of music destined for increasing orchestral formations, and the concert as a social phenomenon, available to the public, rather than reserved for exclusive social circles sponsored by royalty, the aristocracy or the bourgeoisie. Finally, symphonic  epertoire favoured the creation of a particular approach to performance among orchestral conductors, which continued into post-Romanticism and that have persisted to the present day.
 

13. - 15. Mai 2018

Konferenz
 
Mauricio Kagel 2018: Performance and Interpretation, Hochschule für Musik und Tanz Köln, 13-15 Mai 2018
 
Anlässlich des 10. Todestages von Mauricio Kagel veranstalten die Hochschule für Musik und Tanz Köln und die Kunststiftung Nordrhein-Westfalen eine Konferenz zur Aufführung und Interpretation der Werke von Kagel und verwandten Komponisten.
 
Nach seinem Tod droht Kagels Werk aus Konzert- und Opernprogrammen, Radio-Playlists und Plattenkatalogen zu verschwinden. Um die Aufmerksamkeit einer breiteren Öffentlichkeit auf seine Arbeit zu lenken, möchten wir uns insbesondere auf  seine experimentellen Arbeiten aus den 1960er und 1970er Jahren konzentrieren, die sich oft den Erfordernissen des Musikbetriebs widersetzen. In vielen Fällen müssen die Umstände der ursprünglichen Aufführungen erforscht, Instrumente und andere Ressourcen gebaut und Spiel- und Aufführungstechniken von den Teilnehmern gelernt werden.

25. - 26. Mai 2018

3. IASPM D-A-CH Collegium Musicum Populare
Call for Papers


Das Collegium Musicum Populare (CMP) ist ein regelmäßig stattfindender Workshop des deutschsprachigen Zweiges der International Association for the Study of Popular Music (IASPM D-A-CH), der den fachlichen und persönlichen Austausch zwischen Studierenden, AbsolventInnen und ProfessorInnen im Bereich der Popular Music Studies fördert. Ausgehend von einem thematischen Schwerpunkt wird v.a. ForscherInnen, die sich in einer frühen Phase ihrer wissenschaftlichen  Laufbahn befinden, die Möglichkeit geboten, ihre aktuellen Forschungsarbeiten im persönlicheren Rahmen vorzustellen und während der zwei Tage des Collegiums ausführlich, intensiv und multiperspektivisch zu diskutieren.

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7. - 9. Juni 2018

Internationale Tagung

Čajkovskij-Analysen – neue Strategien, Methoden und Perspektiven

7. bis 9. Juni 2018

Eberhard Karls Universität Tübingen

Musikwissenschaftliches Institut (Schulberg 2)

Am 7. bis 9. Juni 2018 veranstaltet das Musikwissenschaftliche Institut der Eberhard Karls Universität Tübingen in Verbindung mit der Tschaikowsky-Gesellschaft e.V. die internationale Tagung „Čajkovskij-Analysen – neue Strategien, Methoden und Perspektiven“.

Im Verhältnis zu ihrer starken Präsenz im Konzertleben fanden die Werke Pëtr Čajkovskijs in der analytischen Forschung lange Zeit kaum Beachtung. Sie galten speziell in Deutschland als Prototyp einer Musik, die vor allem auf Emotionen zielt und stilistisch wenig neues Material präsentiert (im Unterschied etwa zu Musorgskij). In der dem Komponisten gewidmeten Literatur wiederum herrschte eine hermeneutische Tendenz vor, die die Werke oft in allzu vordergründiger Weise in Beziehung zu Čajkovskijs Leben zu setzen trachtete.

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14. - 16. Juni 2018

CFP: Narrating and Constructing the Beach, Munich (Abstracts: 14 January, 2018)

International and interdisciplinary conference at the Amerikahaus Munich, 14 – 16 June, 2018

Keynote: Michael Taussig, Professor of Anthropology, Columbia University

[deutsche Version unten]

The beach has recently become the site of important transformations: understood in the context of mass tourism for many years, nowadays we perceive the beach as bearing witness to the arrival of refugees, to pollution and climate change (e.g. tsunamis, rising sea levels), and to a growing number of sociocultural conflicts (e.g. over dress codes as in the case of burkini / nudist debates). As an area of unregulated movement as well as an institutional / institutionalized border, the beach receives growing media interest, but still remains at the periphery of maritime studies in academia. To do justice to the complex spatial concepts, dynamics, practices, and aesthetics of the beach, the international conference ›Narrating and Constructing the Beach‹ views it as a (border) phenomenon in its own right and sets out to analyze it systematically and historically.

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30. Mai - 2. Juni 2018

3rd International Musicological and Psaltic Conference on Psaltic Art

of the Department of Psaltic Art and Musicology of the Volos Academy for Theological Studies

«…ἐν ἐπιγνώσει ὑμνοῦντας Σε…»

(=chanting consciously in praise to Thee)

Prerequisites and Skills for Sacred Chanting in Orthodox Worship

Wednesday, May 30 (evening) – Saturday, June 2 (afteroon), 2018

Thessaly Conference Center – Melissiatika, Volos, Greece

CONFERENCE ANNOUNCEMENT

The Department of Psaltic Art and Musicology of the Volos Academy for Theological Studies is happy to announce its 3rd International Musicological and Psaltic Conference on Psaltic Art, under the title «…ἐν ἐπιγνώσει ὑμνοῦντας Σε…» (=chanting consciously in praise to Thee): Prerequisites and Skills for Sacred Chanting in Orthodox Worship.

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1. - 3. Juni 2018

The Soundscape of the Venetian Terraferma in the Early Modern Era
International Conference celebrating 475 Years of the Accademia Filarmonica of Verona


Verona, 1-3 June 2018

Call for papers

Deadline for proposals: 31 December 2017


The Soundscape of the Venetian Terraferma in the Early Modern Era is an international conference organized by the Accademia Filarmonica of Verona on the occasion of the 475th anniversary of its foundation (23 May 1543), in collaboration  with the University of Verona, Ca’Foscari University of Venice, the University of St Andrews and the Conservatorio “E. F. Dall’Abaco” of Verona.

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14. - 15. Juni 2018

Call for Papers

Wagner Weimar Eisenach – Wechselwirkungen und Spannungsfelder zwischen Kultur und Politik

Veranstalter: Projektteam »Wissenschaftlich kommentierte Quellenbeschreibung und Diskussion ausgewählter Aspekte der Richard-Wagner-Sammlung in Eisenach«

Leitung: Prof. Dr. Helen Geyer; Dr. des. Kiril Georgiev

Veranstaltungsort: Hochschule für Musik Franz Liszt Weimar; Institut für Musikwissenschaft Weimar-Jena

Datum: 14./15. Juni 2018

Deadline: 15. Juli 2017

Der rezeptionsgeschichtliche Urknall von Richard Wagners Werk, der schließlich um die Welt expandierte, fand an einem Ort statt, der sich selbst zwischen den Gegenpolen Provinz und Residenz, Tradition und Fortschritt, Idee und Verwirklichung zerrieb, um schließlich in der eigenen – mit Wagner gesprochen – »schönen Einöde« zu ersticken. Gemeint ist das Großherzogtum Sachsen-Weimar-Eisenach.

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14. - 15. Juni 2018

Call for Papers

Wagner Weimar Eisenach – Wechselwirkungen und Spannungsfelder zwischen Kultur und Politik

Veranstalter: Projektteam »Wissenschaftlich kommentierte Quellenbeschreibung und Diskussion ausgewählter Aspekte der Richard-Wagner-Sammlung in Eisenach«

Leitung: Prof. Dr. Helen Geyer; Dr. des. Kiril Georgiev

Veranstaltungsort: Hochschule für Musik Franz Liszt Weimar; Institut für Musikwissenschaft Weimar-Jena

Datum: 14./15. Juni 2018

Deadline: 1. Januar 2018

Der rezeptionsgeschichtliche Urknall von Richard Wagners Werk, der schließlich um die Welt expandierte, fand an einem Ort statt, der sich selbst zwischen den Gegenpolen Provinz und Residenz, Tradition und Fortschritt, Idee und Verwirklichung zerrieb, um schließlich in der eigenen – mit Wagner gesprochen – »schönen Einöde« zu ersticken. Gemeint ist das Großherzogtum Sachsen-Weimar-Eisenach.

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15. - 20. Juni 2018

ICA 2018 SALAMANCA - SYMPOSIUM 3/7: CARIBBEAN ETHNOMUSICOLOGY
 
[Spanish version below]
 
The Organizing Committee of the 56th International Congress of Americanists (ICA) invites the academic community to participate in the encounter that will take place at University of Salamanca from June 15th to June 20th 2018. The symposium “Caribbean Ethnomusicology” has been organized for this congress. The deadline for the submission of presentations is for October 20th 2017.
 
The objective of this symposium is to present works aimed at the analysis and study of the social and cultural transcendence of the traditional music originated on the countries that shape the Caribbean territory.

21. - 23. Juni 2018

Film Musik Kontexte
Intermediale Referenz in audiovisuellen Medien

XIII. Symposium zur Filmmusikforschung
Johannes Gutenberg-Universität Mainz, 21. bis 23. Juni 2018

Call for Papers


Konzepte wie die Unterscheidung zwischen diegetischer und extra-diegetischer Musik, on und off oder die Konzentration auf Momente musikalischer Performanz oder die Konzentration auf musikalische Einlagen im Film suggerieren, es sei das  grundsätzliche methodische Vorgehen der Untersuchung von Filmmusik, zwischen den musikalisch klingenden Momenten eines Films und dem ›musikfreien Rest‹ zu unterscheiden. Ohne die Triftigkeit der genannten Kategorien infrage stellen zu  wollen oder zu können, möchte das XIII. Symposion zur Filmmusikforschung dieses Konzept zwar nicht konsequent umwenden, aber eine dezente perspektivische Verschiebung vorschlagen und das heuristisches Potenzial dieses Versuches ausloten. Um Musik im Film als möglichst weites Konzept zu verstehen, sollen zwei grundsätzliche Phänomenkreise im Mittelpunkt stehen:

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19. - 20. Juni 2018

Call for Papers
 
Future / Present. Current Practices in Pop Music Studies.
 
19-20 June 2018, Department of Musicology, Uppsala University, Sweden
 
Deadline: 3 December 2017
 
From its first academic considerations, pop music has been conceptualized as a culturally embedded practice. Adapting theoretical and methodological tools from various fields, its study has transgressed disciplinary boundaries and emphasized the  complex relations of the cultural, socio-economic, and political contexts of pop music. As Jaques Attali famously writes on the relationships between music and societal structures, [Music] makes audible the new world that will gradually become visible, that will impose itself and regulate the order of things; it is not only the image of things, but the transcending of the everyday, the herald of the future. (1985:11)

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28. - 30. Juni

Call for Papers

LASTING IMPRESSIONS

Music and Material Cultures of Print

in Early Modern Europe

Conference at the University of Salzburg, 28-30 June 2018

The advent of music printing was a significant milestone in the social and cultural contexts of late medieval and early modern Europe. Prelates, reformers, composers, and businessmen were among the many that seized upon the new technology to accomplish a variety of aims. These included the dissemination of standardised liturgies, the spread of new religious ideals, the cultivation of relationships with powerful patrons, and the maximization of profits from the printing industry. The resultant sources are not only important witnesses to their contemporary religious, political, and musical climates, but also to their material cultures. This latter aspect has recently garnered increased attention in musicological scholarship.

26. - 29. September 2018

Symposium "Musikvermittlung" der FG "Musikwissenschaft und Musikpädagogik"
bei der Jahrestagung der GfM in Osnabrück (26.-29.9.2018)
 
Call for Paper
 
Unsere Fachgruppe "Musikwissenschaft und Musikpädagogik" möchte auf der Jahrestagung der GfM in Osnabrück (26.-29.9.2018) ein eigenes Symposium zur Musikvermittung abhalten.
 
Angedacht sind 5 Vorträge und ein roundtable, v.a. zum Thema der Beziehung von Musikwissenschaft und Musikpädagogik in der Musikvermittlung. Zu diesem Thema gibt es übrigens ein bemerkenswertes Memorandum auf der Homepage der GfM, das Prof. Wolfgang Auhagen und Prof. Dörthe Schmidt (ehemaliger und neue Präsidenten) verfasst haben:
 
 
In den Referaten soll es um alte und neue Ideen zur Musikvermittlung gehen, die musikpädagogisch UND musikwissenschaftlich ausgerichtet sind.
 

11. - 13. Oktober 2018

Internationales Schönberg-Symposium
am Arnold Schönberg Center in Wien
11. bis 13. Oktober 2018

Call for Papers

Das Arnold Schönberg Center in Wien veranstaltet in Zusammenarbeit mit dem Wissenschaftszentrum Arnold Schönberg und die Wiener Schule am Institut für Musikwissenschaft und Interpretationsforschung der Universität für Musik und  darstellende Kunst Wien von 11. bis 13. Oktober 2018 ein internationales Symposium.

Willkommen sind Referate zu allen Fragen aktueller Schönberg-Forschung.

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1. - 3. November 2018

SAVE THE DATE & CALL FOR CONTRIBUTIONS
 
12. Internationale Stuttgarter Stimmtage
Das Phänomen Stimme: Emotionalität
 
1. bis 3. November 2018, Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart
 
Appell und Ausdruck stellen – neben dem Sachbezug – elementare Dimensionen von gesprochener Sprache dar. Mit ihnen gelangen Emotionen ins Sprechen, die man selber ausdrückt oder bei anderen erregen will. Schon die Stimme als solche scheint eine "Vorab-Emphase" (Helmut Lachenmann) zu haben, die uns nicht gleichgültig lässt – vor allem im Gesang. Was liegt näher, als einen Kongress zum Phänomen der Stimme dem Thema Emotionalität zu widmen?