Achtung:

Sie haben Javascript deaktiviert!
Sie haben versucht eine Funktion zu nutzen, die nur mit Javascript möglich ist. Um sämtliche Funktionalitäten unserer Internetseite zu nutzen, aktivieren Sie bitte Javascript in Ihrem Browser.

Kommission für Auslandsstudien |
Foto: Sabine Meine Bildinformationen anzeigen
Fachgruppe Deutsch-Ibero-Amerikanische Musikbeziehungen Bildinformationen anzeigen
Fachgruppe Systematische Musikwissenschaft |
Foto: Kröninger, ERC-Projekt SloMo, UHH Bildinformationen anzeigen
Fachgruppe Freie Forschungsinstitute Bildinformationen anzeigen
Fachgruppe Musikwissenschaft im interdisziplinären Kontext |
Philips Pavillon von Le Corbusier Bildinformationen anzeigen
Fachgruppe Nachwuchsperspektiven |
Grafik: Sonja Kieser Bildinformationen anzeigen
Fachgruppe Digitale Musikwissenschaft |
Foto: Andreas Münzmay Bildinformationen anzeigen
Fachgruppe Instrumentenkunde Bildinformationen anzeigen
Fachgruppe Musikethnologie und vergleichende Musikwissenschaft |
Links: Karnatische Musik mit Lalitha und Nandini Muthuswamy
Mitte oben: Das Tonbandgerät "Nagra IV-S" – ein Klang-Aufnahmegerät, das oft während Feldforschungen eingesetzt wurde
Mitte unten: Klangdokumente im Archiv
Rechts: Die Musikstudentin Chiu Ju Liao beim Stimmen einer Yueqin | Abbildung: Center for World Music, Hildesheim Bildinformationen anzeigen
Jan Vermeer, Die Musikstunde | Royal Collection (London) Bildinformationen anzeigen
D-Mbs Mus.ms. C, fo. 2v und 3r | http://mdz-nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:12-bsb00015144-2 Bildinformationen anzeigen

Kommission für Auslandsstudien | Foto: Sabine Meine

Fachgruppe Deutsch-Ibero-Amerikanische Musikbeziehungen

Fachgruppe Systematische Musikwissenschaft | Foto: Kröninger, ERC-Projekt SloMo, UHH

Fachgruppe Freie Forschungsinstitute

Fachgruppe Musikwissenschaft im interdisziplinären Kontext | Philips Pavillon von Le Corbusier

Fachgruppe Nachwuchsperspektiven | Grafik: Sonja Kieser

Fachgruppe Digitale Musikwissenschaft | Foto: Andreas Münzmay

Fachgruppe Instrumentenkunde

Fachgruppe Musikethnologie und vergleichende Musikwissenschaft | Links: Karnatische Musik mit Lalitha und Nandini Muthuswamy Mitte oben: Das Tonbandgerät "Nagra IV-S" – ein Klang-Aufnahmegerät, das oft während Feldforschungen eingesetzt wurde Mitte unten: Klangdokumente im Archiv Rechts: Die Musikstudentin Chiu Ju Liao beim Stimmen einer Yueqin | Abbildung: Center for World Music, Hildesheim

Jan Vermeer, Die Musikstunde | Royal Collection (London)

D-Mbs Mus.ms. C, fo. 2v und 3r | http://mdz-nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:12-bsb00015144-2

State-of-the-Art Modern Digital Editions

Digital Humanities in Not-So-Early Music Research 2021/3

Online, Bohuslav-Martinů-Institut

23.–24.09.2021

The third session of the 2021 Digital Humanities in Early Music Research workshop series is here, this time organized by the Bohuslav Martinů Institute together with the Old Myths, New Facts project. We would like to wholeheartedly invite you to participate. Given the ongoing pandemic situation, the session will again be held virtually. The workshop will take place via Zoom on September 23rd from 2:15 PM CEST, and September 24th from 10:15 AM CEST.

The possibility of digital editions of musical sources has been discussed in musicology for two decades. As the editor of the Martinů Complete Edition, the Martinů Institute has always been extremely interested in the latest developments in this field. That is why we take the opportunity to let two leading experts in this field have their say and discuss the fascinating topic and the future of digital music editions with them.

The workshop has the following schedule (all times CEST):

September 23rd (Thursday):

2:15 - 3:00 PM: [Introduction part 1] Concepts and Types of Digital Music Editions (Andreas Münzmay, Uni Paderborn)
3:15 - 4:00 PM: [Introduction part 2] Music Encoding. Options and Use Cases (Norbert Dubowy, Digital Mozart Edition, Managing Editor, Mozarteum Salzburg)
4:00 - 5:00 PM: Break / hands-on work
5:00 - 6:00 PM: Discussion -- Perspectives of Digital Music Editions (Andreas Münzmay, Norbert Dubowy)

The first part (Thursday, 2:15-3:00 PM) would deal with the overall concept of a digital music edition, from the macro perspective, so to speak, or the surface with which the user first comes into contact. In the second part (3:15-4:00 PM) would then go more into the technical aspects and the various coding options that follow the different objectives and functions of an edition. It will provide some illustrative material and web links with which the participants can then gain their own experience. (This could be done in the one-hour break from 4 to 5 PM.) Afterwards we would meet again for a discussion in which we would again discuss some fundamental questions and in which the participants could put questions to us.

September 24th (Friday):

10:15 AM - 12:00 AM (w/ break): A Closer Look at the Digital Interactive Mozart Edition (Norbert Dubowy)

More information about the workshop: 
https://www.smnf.cz/en/news/Digital-Humanities-in-Not-So-Early-Music-Research-2021-3-State-of-the-Art-Modern-Digital-Editions/

If you wish to participate, you can register here: https://forms.gle/KafvhsoYuL5RPPoFA